In vervolg op het vorige bericht. Hoe leer je kinderen dat ze goed naar je luisteren? Mopperen werkt niet. In groep 1 en 2 van de basisschool is het belangrijk dat kinderen gaan oefenen met leren luisteren, juist om te zorgen dat ze later niet vastlopen met opdrachten die ze verkeerd begrepen hebben of andere mensen die ze verkeerd begrijpen.
Behalve de luisterspelletjes uit het vorige bericht is het herhalen van geluid ook een prima oefening.
Het oor wordt geoefend door ritmische patronen en herhalen van geluid. Net zoals een baby leert horen en herkennen dus. Het ritme van de stem van de ouders, vaak bewegen de armen op het ritme van de stem van de ouders
Geluiden maken met de mond, dit wordt vaak gedaan met baby’s, is ook als de kinderen ouder worden een prima spel om te leren om goed te luisteren.
- Rrrrr rrrrr rrrrr
- Lalalala lalalala lalalala
- Enne enne enne enne
- Doedeldiedee, doedeldiedee,doedeldiedee
- Sapperdeflap, sapperdeflap
Dus van mondgeluiden naar lettergrepen, naar woorden naar moeilijke woorden die leuk klinken.
Het lijkt soms een beetje gek om tegen baby’s die geluidjes te maken, maar is heel belangrijk voor de spraakontwikkeling van kinderen. Toen ik de eerste keer de titel “Het gat van 30 miljoen” las, dacht ik dat dit over geld ging. Maar dit is het verschil in woorden van een kind dat opgroeit in een zwijgzaam gezin of een spraakzaam gezin. Zie ook https://sofielambrecht.be/voorlezen-onderzoek/
Wil je meer weten, bekijk de Kindertraining A en schrijf je in.